STATUT STOWARZYSZENIA KLUBU BIEGAJĄCYCH LEŚNIKÓW
uchwalony na zebraniu założycieli Klubu w dniu 5.12.2012 r. w Rogowie
(zwany dalej Statutem)
§ 1 STOWARZYSZENIE
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Klub Biegających Leśników (dalej Klub).
- Stowarzyszenie jest klubem sportowym.
§ 2 TEREN DZIAŁANIA I SIEDZIBA KLUBU
- Klub działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Siedzibą Klubu jest Rogów.
§ 3 CELE STATUTOWE KLUBU I SPOSOBY ICH REALIZACJI
- Celami statutowymi Klubu są:
a. upowszechnianie kultury fizycznej, a w szczególności popularyzowanie idei biegania,
b. integrowanie pracowników Lasów Państwowych oraz pracowników instytucji współpracujących z Lasami Państwowymi i związanych z leśnictwem,
c. promocja leśnictwa oraz ochrony środowiska.
- Cele statutowe realizowane są poprzez:
a. organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych, wycieczek oraz obozów treningowych i zawodów sportowych,
b. wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Klubu,
c. współpracę z krajowymi i zagranicznymi podmiotami i instytucjami,
d. dokumentowanie sportowych osiągnięć Klubu i jego członków,
e. ustanawianie i finansowanie stypendiów sportowych,
f. wspieranie członków Klubu w uprawianiu przez nich biegania i innych form aktywności sportowej.
§ 4 CZŁONKOWIE KLUBU
I Postanowienia Ogólne
- Członkowie Klubu dzielą się na: członków zwyczajnych, członków wspierających oraz członków honorowych.
- Zarząd prowadzi Rejestr Członków Klubu.
II Członkowie Zwyczajni
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, pracująca w Lasach Państwowych lub w inny sposób związana z leśnictwem.
- Nabycie członkostwa zwyczajnego następuje na podstawie uchwały Zarządu o przyjęciu do Klubu. Zarząd podejmuje uchwałę o przyjęciu do Klubu w oparciu o pisemny wniosek kandydata, poparty przez dwóch członków zwyczajnych. W razie nieprzyjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu do Klubu, kandydat może wnieść odwołanie do Walnego Zebrania, za pośrednictwem Zarządu, w terminie do jednego miesiąca od dnia doręczenia informacji o nieprzyjęciu przez Zarząd uchwały o przyjęciu do Klubu.
- Członek zwyczajny ma prawo: wybierać i być wybieranym do władz Klubu, uczestniczyć w Walnym Zebraniu z głosem stanowiącym, zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Klubu, korzystać z pomocy i zaplecza Klubu w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi, brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Klubu z prawem głosu.
- Członek zwyczajny obowiązany jest do: przestrzegania Statutu i uchwał władz Klubu, regularnego opłacania składek członkowskich, czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Klubu, dbania o dobre imię i mienie Klubu.
III Członkowie Wspierający
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, zainteresowana realizacją celów statutowych Klubu, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną.
- Nabycie członkostwa wspierającego następuje na podstawie zawartego z Klubem porozumienia o nabyciu członkostwa wspierającego (zwanego dalej Porozumieniem).
- Członek wspierający ma prawo brać udział w pracach Klubu z głosem doradczym, zgłaszać do władz Klubu wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Klub zadań.
- Członek wspierający obowiązany jest do przestrzegania Statutu oraz Porozumienia.
IV Członkowie Honorowi
- Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów statutowych Klubu.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu Klubu.
- Członek honorowy ma takie same prawa i obowiązki jak członek zwyczajny jednakże nie posiada biernego ani czynnego prawa wyborczego do władz Klubu, zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich oraz może brać udział w pracach Klubu z głosem doradczym.
V Ustanie Członkostwa
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek: rezygnacji członka złożonej Zarządowi w formie pisemnej, śmierci lub utraty osobowości prawnej, uchwały Zarządu o wykluczeniu z Klubu z powodu nieprzestrzegania Statutu, Porozumienia lub uchwał władz Klubu.
- Od uchwały Zarządu o wykluczeniu z Klubu członek może wnieść odwołanie do Walnego Zebrania, za pośrednictwem Zarządu, w terminie do jednego miesiąca od dnia doręczenia informacji o wykluczeniu z Klubu.
§ 5 WŁADZE KLUBU
I Postanowienia Ogólne
- Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków Klubu (zwane Walnym Zebraniem), Zarząd Klubu (zwany Zarządem) oraz Komisja Rewizyjna.
- Zawiadomienia o posiedzeniu władz Klubu winny być czynione listami poleconymi, lub pocztą elektroniczną.
- Jeśli Statut nie stanowi inaczej uchwały władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ich składu. W razie braku quorum władze Klubu zbierają się ponownie tego samego dnia pół godziny później, a w razie ponownego braku quorum uchwały mogą być podjęte niezależnie od ilość obecnych członków. W razie równej liczby głosów rozstrzyga – odpowiednio – głos Przewodniczącego Walnego Zebrania, Prezesa Zarządu, lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Odwołania od uchwał władz Klubu przysługują wyłącznie w sprawach wskazanych w Statucie.
- Uchwały Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej mogą zapadać także w głosowaniu korespondencyjnym za pośrednictwem listów poleconych, lub poczty elektronicznej. Głosowanie korespondencyjne zarządza – odpowiednio – Prezes Zarządu, lub Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata i kończy się z dniem odbycia sprawozdawczo-wyborczego Walnego Zebrania. Mandat Członka Zarządu oraz Członka Komisji Rewizyjnej wygasa w razie śmierci, rezygnacji, lub odwołania. W razie wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu lub Członka Komisji Rewizyjnej przez upływem kadencji, Walne Zebranie w razie potrzeby uzupełnia skład – odpowiednio – Zarządu lub Komisji Rewizyjnej; mandat nowego Członka Zarządu oraz Członka Komisji Rewizyjnej wygasa – odpowiednio – wraz z końcem kadencji Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
- Nie można łączyć funkcji Członka Zarządu oraz Członka Komisji Rewizyjnej.
II Walne Zebranie
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu. W Walnym Zebraniu biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym, a także członkowie wspierający, członkowie honorowi i zaproszeni goście – z głosem doradczym.
- Walne Zebranie może być zwyczajne, lub nadzwyczajne. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co trzy lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków Klubu o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania. Zwyczajne Walne Zebranie winno się odbyć w terminie do trzech miesięcy od dnia sporządzenia przez Zarząd sprawozdania z działalności Klubu. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, albo na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej lub co najmniej 15 członków zwyczajnych. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania wybierany każdorazowo przez Walne Zebranie spośród członków Klubu obecnych na Walnym Zebraniu.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należą sprawy określone w Statucie oraz wszelkie inne sprawy niezastrzeżone do kompetencji Zarządu ani Komisji Rewizyjnej, a w szczególności: ustalanie kierunków i programu działania Klubu, zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Klubu oraz udzielenie absolutorium członkom Zarządu.
III Zarząd
- Zarząd kieruje działalnością oraz reprezentuje Klub na zewnątrz. Zarząd składa się z 3 do 7 członków, a w tym: Prezesa Zarządu, Skarbnika, Sekretarza i nie więcej niż dwóch Wiceprezesów Zarządu. Członkowie Zarządu powoływani i odwoływani są przez Walne Zebranie. Pierwszy Zarząd wybierany jest przez założycieli Klubu.
- Zarząd zobowiązany jest sporządzać roczne sprawozdania z działalności Klubu w terminie trzech miesięcy od końca danego roku kalendarzowego.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są na żądanie co najmniej jednego Członka Zarządu.
- Jeżeli przed dokonaniem czynności zamierzonej przez któregokolwiek Członka Zarządu zgłoszony zostanie sprzeciw choćby jednego Członka Zarządu, do dokonania tej czynności wymagana jest uchwała Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu należą sprawy przekazane w Statucie, a nadto, realizacja uchwał Walnego Zebrania, uchwalanie projektów planów działalności Klubu i preliminarzy budżetowych, podejmowanie decyzji o zatrudnieniu pracowników etatowych oraz ustalania zasad ich wynagrodzeń, podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia nieruchomości i ruchomości, rozpatrywanie sporów pomiędzy członkami, powstałych na tle działalności Klubu, powoływanie i rozwiązywanie sekcji, komisji i zespołów problemowych.
IV Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu i składa się z 3 członków. Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani i odwoływani są przez Walne Zebranie. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają, spośród swego grona, Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza. Pierwsza Komisja Rewizyjna wybierana jest przez założycieli Klubu.
- Posiedzenia Komisji rewizyjnej zwoływane są na żądanie co najmniej jednego Członka Komisji rewizyjnej, nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna sprawuje stały nadzór nad działalnością Zarządu, a w tym przedkłada Walnemu Zebraniu opinię dotyczącą udzielenia absolutorium członkom Zarządu oraz zatwierdzenia rocznego sprawozdania z działalności Klubu. Każdy Członek Komisji Rewizyjnej może samodzielnie przeglądać dokumenty Klubu oraz żądać od Zarządu złożenia wyjaśnień, lub informacji.
§ 6 SPOSÓB REPREZENTOWANIA KLUBU ORAZ ZACIĄGANIA ZOBOWIĄZAŃ MAJĄTKOWYCH
- Klub reprezentowany jest przez każdego z Członków Zarządu samodzielnie.
- Do zaciągania zobowiązań majątkowych uprawnieni są Prezes oraz Wiceprezesi działający samodzielnie.
§ 7 SPOSÓB UZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH ORAZ USTANAWIANIA SKŁADEK CZŁONKOWSKICH
- Środki finansowe Klubu pochodzą ze składek członkowskich, darowizn, zapisów i spadków, dotacji i dofinansowań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz majątku Klubu. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Majątek Klubu lokowany jest na rachunkach bankowych, w papierach wartościowych i w nieruchomościach.
- Wysokość oraz termin uiszczania składek członkowskich ustala Zarząd. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych Zarząd może zwolnić członków z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 8 ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE KLUBU
- Wniosek o zmianę Statutu lub rozwiązanie Klubu może zgłosić Zarząd, Komisja Rewizyjna lub co najmniej 15 członków zwyczajnych.
- Do zmiany Statutu lub rozwiązania Klubu wymagana jest uchwała Walnego Zebrania podjęta, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków zwyczajnych Klubu. W razie braku quorum podczas głosowania nad zmianą Statutu, stosuje się się postanowienia § 5.I.3 zd. 2.